شیمون پرز، و سران عرب، در یک کنفرانس سرّی
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

faramarz%20dadras

 

کارشناس اطلاعاتی- فرانسه

 

روزنامه اسراییلی، یدیعوت احرونوت، درشماره دوشنبه دوم دسامبر 2013، نوشت؛ در یک  کنفرانس سرّی، رئیس جمهور اسراییل، برای سران بیست و نه،  کشور اسلامی و عرب در باره مسائل امنیتی منطقه خاورمیانه و خطر اتمی شدن ایران سخنرانی کرد. یدیعوت احرونوت می نویسد؛ این واقعه تاریخی دو هفته پیش در ابوظبی، روی داد.

 

به نوشته یدیعوت احرونوت ، شیمون پرز، از دفتر خود در اورشلیم، بطور مستقیم از راه ویدیو کنفرانس برای  بیست و نه، وزیر امور خارجه وبلند پایگان کشورهای عرب خلیج فارس، در درباره مسائل امنیتی سخنرانی کرد. این برنامه از سوی مارتین ایندیک، فرستاده ویژه آمریکا به خاور نزدیک، مسئول مذاکره میان اسراییل و فلسطین و رود لارسن، کارشناس سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، با همکاری کشور امارات متحده عربی ترتیب داده شد.

 

مارتین ایندیک و رود لارسن روبروی شیمون پرز نشسته بودند و لارسن پرسش ها را مطرح می کرد. از پیش قرار شده بود که هیچ یک از وزرای عرب شرکت کننده در کنفرانس، بطور مستقیم پرسشی مطرح نکنند، ولی راه های دیگری برای این کار پیش بینی شده بودند.  در این جلسه، وزرای امور خارجه؛ بحرین، امارات متحده عربی، کویت، عمان، یمن، قطر، مسئول سیاست خارجی لیگ عرب و مسئولین بلند پایه دیگر کشور های مسلمان ؛ اندونزی، مالزی و بنگلادش نیز جزو شرکت کنندگان بودند.

 

توماس فریدمن، تحلیلگر نیویورک تایمز از تسلط و کارآیی شیمون پرز می گوید، وی بدون اینکه به ریزه کاری مطالب کنفرانس بپردازد، گفت: « درهر دو سو، حالت هیجان و عصبی دیده می شد، همه دریافته بودند که یک ماجرای تاریخی درجریان است. رئیس جمهور دولت یهودی اسرائیل در دفترش در اورشلیم با یک پرچم اسرائیل در پشت سرش از یک سو، و آن ها، در خلیج فارس نشسته و در باره امنیت، جنگ با تروریسم و صلح گفتگو می کنند.

 

هنگامی که شیمون پرز، رئیس جمهور اسراییل سخن می گفت، همه به دقت به سخنان او گوش فرا دادند، هیچ کس از جایش تکان نخورد و سالن را ترک نکرد. درپایان دیده شد که شرکت کنندگان همگی برای رئیس جمهور اسراییل کف زدند.

 

از تاریخ، بیست و هفتم تا سی و یکم اکتبر 2013، یک کنفرانس بین المللی پنج روزه، در باره ایمنی و حفاظت مواد رادیو اکتیویته  درابوظبی برگزار شد. این کنفرانس را سازمان مقررات هسته ای امارات متحده عربی که یک نهاد غیر دولتی می باشد، با همآهنگی دولت امارات متحده عربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزار کرد.

 

سفر اخیر و سراسیمه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به کشور های عربی خلیج فارس، نشان دهنده اوج نگرانی مقامات جمهوری اسلامی از نزدیکی میان اسراییل و کشور های عرب خلیج فارس می باشد. سران عرب خلیج فارس، از اقدامات رئیس جمهور آمریکا در برابر جمهوری اسلامی خشنود نیستند و به دنبال متحد قابل تکیه ای می گردند، و در این ماجرا ناچارند که به دشمن دیرینه خود، اسراییل روی آورند.

ارتش اسراییل و نیرو های اطلاعاتی آن در منطقه، حرف اول را می زنند. اعراب در صورت درگیری با ایران به پشتیبانی نظامی اسراییل امیدوار هستند، و هواپیما های اسراییل برای حمله به ایران، نیاز به عبور از فضای هوایی کشور های عرب، بویژه عربستان سعودی دارند.

 

با وجود قرار دادی که  میان ایران و کشور های پنج به علاوه یک،  درژنو، در بیست و چهارم نوامبر 2013، تنظیم شده است، هنوز خطر جمهوری اسلامی اتمی! کاملاً بر طرف نشده است. ایران و کشور های پنج به علاوه یک می توانستند همین نتیجه را، ده سال پیش به دست آورند، در آن زمان ایران دارای دو یا سه هزار سانتریفیوژ بود ولی اکنون شمار آنان بیش از نوزده هزار دستگاه می باشد. جمهوری اسلامی، در ژنو، اجازه یافته است که کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز صادر کند، بهای هر بشکه نفت امروز پیرامون صد دلار می باشد، در طورتی که ده سال پیش بهای هر بشکه نفت کمتر از پنجاه دلار بود.

 

فرانسوا نیکولو سفیر پیشین فرانسه در ایران درگفتگویی که با روزنامه فیگارو، انجام داد می گوید: مراقبین فاجعه!می گویند: «  با چنین ظرفیتی، ایران قادر است در شش یا هشت هفته، اورانیوم غنی شده برای ساخت یک بمب اتمی فراهم کند، ولی کافی است که در عرض شش یا هشت دقیقه، چند موشک بسوی تاًسیسات اتمی ایران شلیک شود و در شش یا هشت ثانیه، از این تاًسیسات چیزی بر جای نماند. فرانسوا نیکولو می افزاید؛ خدا را شکر که در زندگی واقعی مسائل به گونه دیگری می گذرند». فرانسوا نیکولو، از بنیانگذاران  انجمن دوستی(ایران) جمهوری اسلامی و فرانسه می باشد. از وی به عنوان لابی رژیم در فرانسه یاد می شود.








December 3rd, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی